Jiddu Krishnamurti
CE ESTE O MINTE RELIGIOASĂ?
Ar trebui să vorbim împreună despre semnificaţia
morţii, despre ce înseamnă religia şi meditaţia,
înainte însă de a pătrunde în aceste lucruri, aş
vrea să ştiu dacă este cineva conştient de ce
se întâmplă cu minţile noastre, cu creierul nostru; dacă
cineva este conştient de lucrurile extraordinare cărora
creierul, care este lăcaşul gândului, le-a dat fiinţă.
Pe plan tehnologic, am progresat, am înaintat foarte repede, dar
pe plan psihologic comportamentul nostru, atitudinile, acţiunile
noastre, au rămas mai mult sau mai puţin neevoluate.
Suntem în continuare agresivi, brutali, cruzi, smintiţi.
Aparent omul se comportă mai mult sau mai puţin aşa
cum o făcea şi acum 40.000 de ani.
Dacă am avea aceeaşi energie, aceeaşi intensitate
pe care o folosim în lumea tehnologică, dacă am coborî
foarte, foarte adânc în noi înşine şi am
trece dincolo de noi înşine, am vedea că mintea are capacităţi
infinite. Dar sunt foarte puţini aceia care au
pornit în această călătorie, foarte putini aceia
care au pătruns în interiorul întrebării dacă mintea
poate fi vreodată total liberă, şi foarte
puţini au fost aceia l care au scrutat în adânc, pentru a vedea
ce zace dincolo de minte - dacă, evident, există
ceva dincolo de gândire.
Unii dintre dvs. au auzit probabil de ingineria genetică.
Experţii presupun existenta unui factor, a unui element creator
transmis de tată descendenţilor, anumite tendinţe,
anumite calităţi. Ei spun că de mii de ani încoace
omul nu s-a schimbat, dar susţin că el poate fi schimbat
prin intervenţii genetice. Aceasta este însă o problemă
complexă, pe care n-o vom discuta. Noi însă
trebuie să înţelegem ce se întâmplă şi anume
că fiinţele umane nu şi-au schimbat în mod profund
caracteristicile, felul de viaţă, violenţa etc; specialiştii
speră că printr-un anumit proces chimic să schimbe
genele, factorii care transmit anumite caracteristici de la tată
la fiu. Ar trebui de asemenea să vedem ce se întâmplă
în lumea computerelor. Toate acestea nu pot fi nesocotite: ingineria
genetică şi ceea ce se întâmplă în lumea computerelor.
Se încearcă a se crea prin computer o inteligenţă
artificială, o inteligenţă care va gândi mult mai
repede, mai exact, informând roboţii despre ce ar trebui să
facă. Aşa că, pe de o parte ingineria genetică,
şi pe de altă parte, computerul, computerul acţionând
ca o fiinţă umană, inventând generaţie după
generaţie de computere, îmbunătăţindu-le. N-am
să intru în toate lucrurile astea.
Dar ce se va întâmpla cu mintea omului? Ce se va întâmpla
cu noi, din moment ce computerul poate face aproape tot ce facem
noi? El poate medita, poate inventa zei mult mai buni decât ai noştri,
poate da cunoştinţe, poate da educaţie copiilor dvs.
cu mult mai bună decât actualii profesori, şi poate crea
omului mari posibilităţi de destindere, înţelegeţi
natura acestor lucruri, semnificaţia lor? Adică, ce se
va întâmpla cu minţile noastre? Când computerul şi ingineria
genetică înaintează atât de repede, ce se va întâmpla
cu noi? Vom avea mai mult timp de destindere, computerul şi
robotul vor lucra cu mult mai mult decât o facem noi acum în fabrici,
în birouri. Omul va avea atunci mai mult timp
liber. Cum îl va folosi? Vă rog, însoţiţi-mă,
pentru o clipă în această cercetare, în cazul în care
computerul poate gândi în locul dvs., poate avea o memorie cu mult
mai bună decât dvs., poate face calcule cu o viteză uluitoare
dându-vă timp liber, atunci una din două: ori veţi
merge pe drumul plăcerii care înseamnă distracţie,
cinematograf, preocupări religioase - cunoaşteţi
toată această industrie a petrecerii timpului, inclusiv
„maeştrii" - ori veţi merge pe drumul căutării
psihologice, cercetând în interior şi găsind prin dvs.
înşivă un spaţiu extraordinar, aflat dincolo de orice
gând. Acestea sunt singurele două posibilităţi care
ne-au rămas - petrecerea timpului, distracţii, sau cercetarea
în însăşi structura psihicului, şi acţiunea.
Şi acum, ne întrebăm: ce este de fapt mintea noastră,
ce este creierul? Putem afla prin noi înşine?
Mai întâi, vom începe prin a întreba care este semnificaţia
morţii. Aceasta este problema întregii omeniri, atât a tinerilor,
cât şi a celor în vârstă. Care este înţelesul, semnificaţia
acestui lucru extraordinar numit moarte? Aseară, am vorbit
despre mai multe lucruri, inclusiv despre iubire şi compasiune;
despre ce înseamnă relaţia vieţii care nu e doar
existenta omului, despre relaţia ei cu iubirea, cu moartea,
şi cu întreaga căutare a omului de mii de ani încoace
spre a găsi ceva aflat dincolo de orice gândire. Trebuie să
înţelegem cu toţii care este sensul morţii, căci
vom muri cu toţii. Aceasta este o certitudine absolută.
Noi suntem fie speriaţi de moarte, fie construim raţionamente
în privinţa ei. Dvs. spuneţi „da", o accept, accept
moartea, adică mă supun ei, o suport - ceea ce înseamnă
a permite întregii existenţe a unei fiinţe umane să
ia sfârşit prin boală, prin bătrâneţe, ori printr-un
accident oarecare. Noi nu apucăm să aflăm în decursul
vieţii noastre ce înseamnă a muri, nu ajungem să-i
înţelegem adâncimea. Dvs. priviţi moartea ca pe un incident
al vieţii, ca pe un fapt al vieţii, aşa cum violenţa
este un fapt al vieţii, aşa cum ura este un fapt al vieţii.
Dacă suntem cât de cât raţionali, sănătoşi,
trebuie să privim această problemă a morţii
într-un fel asemănător, nu acceptând-o, nu spunând doar
că este inevitabilă, sau încercând să descoperim
ce se află dincolo de moarte, ci observând natura morţii.
Ce înseamnă moartea pentru cei mai mulţi dintre
noi? Cu siguranţă, înseamnă sfârşitul, atât
organic cât şi biologic, al tuturor lucrurilor pe care le-am
avut aici, sfârşitul tuturor rănilor, durerilor, sacrificiului,
împotrivirii, însingurării, disperării; toate acestea
iau sfârşit, ceea ce înseamnă fie că are loc o continuitate
a „eu"-lui, a sinelui, fie că acesta ia sfârşit.
Am spus că moartea este un sfârşit. S-ar putea să
credeţi în reîncarnare, cum fac cei mai mulţi dintre dvs.
Dacă e aşa, atunci trebuie să vă asumaţi
această întrebare: ce este acel ceva care continuă? Există
o continuitate, ori există o neîncetată schimbare - sfărâmare,
sfârşit, început? De credeţi cumva că veţi renaşte
- cum cred cei mai mulţi oameni în India - atunci ce este acel
ceva care va renaşte? Fireşte, nu corpul fizic, căci
dacă aveţi această credinţă, înseamnă
că este o continuitate a ceea ce sunteţi acum, adică
o continuitate a credinţelor, a activităţilor, a
lăcomiei dvs., ş.a.m.d., adică snopul care este conştiinţa,
care este „şinele". Acest sine, care e în mod esenţial
conştiinţă, este plămădit de gândirea
dvs., de lăcomia dvs., de invidia dvs., de credinţele
dvs. religioase, de superstiţiile dvs.; toate astea sunt activităţi
ale gândirii. Sunteţi rezultatul unei continue mişcări
a gândului, în cazul în care credeţi în reîncarnare şi
în toate celelalte, trebuie să aflaţi dacă este vorba
de o iluzie sau de o realitate. Dacă dvs. sunteţi numele
pe care-1 purtaţi, forma dvs., ideile, concluziile, experienţele
dvs., oare sunt toate astea factorii continuităţii ca
„eu" în viaţa următoare? Ce este acest „eu"?
Fiecare dintre noi crede că este o entitate separată:
credem că suntem aşa-zişi indivizi. Ce este această
individualitate - numele, forma, amintirea, suferinţa, însingurările,
durerea, neliniştea, haosul, suferinţa, şi nesiguranţa
dvs.? Puteţi trăi într-o casă frumoasă, sau
într-o cămăruţă, sau într-un apartament drăguţ
- tot acelaşi sunteţi, adică toate cele înşirate
mai sus. Când eşti legat de o casă, eşti acea casă;
când eşti legat de corpul tău, eşti acest corp. Poţi
să ai o mobilă minunată, dar dacă eşti
legat de ea, eşti însăşi mobila. Astfel că sunteţi
toate astea laolaltă. Să vedem care sunt implicaţiile
ataşamentului atunci când ataşamentul este
faţă de un scaun, de o persoană, de o idee, de un
ideal, sau de o experienţă personală. Să vedem
care este cauza ataşamentului, căci moartea spune că
nu poţi fi ataşat, fiindcă ea este sfârşitul
a toate. Poţi să crezi în viitor, dar moartea spune că
ai terminat, că ataşamentul a luat sfârşit, că
s-a terminat cu contul din bancă, cu „gurul", şi
cu tot ce ai urmărit - totul a ajuns la capăt. Şi
atunci ce continuă, ce renaşte - amintirile, ideile? Şi
acestea ce sunt? - ceva mort, ori nu există niciun fel de continuitate?
Vă rog, reflectaţi, cercetaţi. Continuitate înseamnă
ceva care merge mai departe, schimbându-se. Dvs. deveniţi
ceva, şi împlinind ce aţi urmărit vreţi mai
mult. Continuitatea cere să fii adăpostit, cere siguranţă,
dar sunteţi oare siguri de ceva? Există oare siguranţă
şi adăpost în ideile dvs.? Noi vrem continuitate. Sperăm
să avem continuitate, pentru că în ea sperăm că
vom găsi adăpost. Cineva a fost căsătorit timp
de zece, cincisprezece, sau cincizeci de ani - în acest fapt există
un anumit fel de continuitate, dar în această continuitate
zace conflict, mizerie, nefericire şi toate celelalte.
Aşa că, de fapt, nu există deloc continuitate.
Dacă eşti conştient de ceea ce se întâmplă,
constaţi că se petrece o continuă schimbare. Schimbare
- chiar dacă e vorba de una superficială sau de o mutaţie
totală. Acel ceva care a existat suferă o schimbare completă.
Trebuie să afli prin tine însuţi
care este adevărul în această privinţă. Nu poţi
fi convins cu argumente, prin aşa-zisa evidenţă,
ş.a.m.d.. Nu poţi fi convins cu nimic. Trebuie să
cercetezi, să cauţi şi să afli ce este adevărat
şi ce este părelnic. Noi am trăit cu iluzia că
suntem entităţi separate, în timp ce, dacă veţi
examina lucrurile foarte îndeaproape, veţi vedea că ceea
ce este conştiinţa dvs., adică dvs. înşivă,
este împărtăşită de întreaga omenire. Toţi
suferă ca şi dvs., sunt nesiguri ca şi dvs., sunt
însinguraţi, nenorociţi, confuzi, neliniştiţi
ca şi dvs. Aşadar conştiinţa dvs. nu este a
dvs. Este conştiinţa întregii omeniri. Dvs. sunteţi
omenirea.
Aceasta nu este doar o concluzie logică sau o observaţie.
Este un fapt. Am fost pregătiţi, instruiţi, atât
din punct de vedere religios cât şi educaţional, că
suntem indivizi separaţi. Suntem înfricoşaţi de faptul
că această individualitate ar putea ajunge la un sfârşit.
Când cineva se apropie de problema morţii cu un asemenea gând,
cu un asemenea concept despre individ, se iveşte o imensă
frică de a ajunge la capăt. Dacă însă vezi realitatea,
adevărul faptului că eşti tot restul omenirii, atunci
ce este moartea?
Aţi cercetat vreodată care este natura sfârşitului,
nu a sfârşitului după care urmează ceva, ci a sfârşitului
pur şi simplu? Adică, eşti ataşat, acesta e
un fapt obişnuit; ataşat de copii, de soţ, de soţie,
de una sau de alta. Vine moartea şi şterge acest ataşament.
Nu-ţi poţi duce banii în cer. Ti-ar plăcea poate
să-i ai cu tine până în ultimul moment, dar nu-i poţi
lua cu tine, iar moartea spune, nu. Putem noi oare, în viaţă
fiind, să înţelegem natura ataşamentului, cu toată
frica lui, cu gelozia, neliniştea, cu simţământul
lui de posesivitate? în viaţă fiind, putem să ne
eliberăm de ataşament? în viaţă fiind, să
punem capăt la ceva în mod voluntar, fără nici un
fel de presiune din afară, fără vreo răsplată
sau pedeapsă? Să pui capăt la ceva - în această
acţiune există o mare frumuseţe. Atunci
înţelegi natura libertăţii, în acest sfârşit
există un început, ceva nou. Există
un sfârşit şi când există acest sfârşit, există
şi simţământul totalei eliberări de povara pe
care omenirea o poartă de secole.
Dvs. ascultaţi toate astea, zâmbiţi, daţi
din cap, dar veţi continua să fiţi ataşaţi.
Aceasta e calea cea mai uşoară, cea mai confortabilă
şi mai puţin dureroasă, dar veţi continua. Şi
numiţi acest comportament „practic", în timp ce, dacă
înţelegeţi natura sfârşitului, dacă puneţi
capăt ambiţiei dvs. în această lume extrem de competitivă,
înţelegeţi sfârşitul aroganţei, a mândriei,
a statutului dvs. social. Când acest aşa-zis organism sfârşeşte,
conţinutul conştiinţei omenirii merge mai departe
- afară de cazul când faceţi o schimbare radicală
în această conştiinţă, o mutaţie, astfel
încât să scăpaţi din curentul egoismului, să
nu mai fiţi prinşi, încarceraţi, aruncaţi în
închisoarea ataşamentului, a nesiguranţei ş.a.m.d..
Atunci există un mod de a trăi total diferit.
Ar trebui de asemenea să vorbim despre religie. Este
o problemă foarte complexă. Vom descoperi împreună
o minte care este religioasă, nu mintea care practică
„puja", ceremoniile, credinţele şi toate celelalte.
Asta nu este religie. Toate astea sunt născociri ale gândului.
Dumnezeu este născocirea dvs., pentru că găsiţi
că viaţa este stupidă şi plicticoasă. E
dureros să trăieşti. Aşa că îl născociţi
pe Dumnezeu, care este desăvârşit, atotiubitor; vă
închinaţi acestei iluzii, adorând ceea ce dvs. aţi făurit,
ceea ce dvs. aţi plămădit cu ajutorul gândului. Astfel,
gândul vă înşeală, dar mergeţi mai departe,
pentru că vă place să trăiţi în iluzie.
Trebuie să aflăm ce este
o minte religioasă, căci o minte religioasă aduce
cu sine o lume nouă, o nouă civilizaţie, o cultură
nouă, o nouă revărsare de energie. Trebuie
să descoperi prin tine însuţi ce este o minte religioasă,
iar nu să ţi se spună, nu să fii condus, nu
să ţi se explice. Prin urmare, ce este o minte religioasă?
Nu puteţi afla acest lucru decât dacă negaţi în mod
total întreaga structură religioasă prezentă, cu
toate credinţele şi ideile ce o însoţesc, deoarece
numai o minte liberă poate să descopere calitatea unei
minţi religioase.
Mai întâi, omul poate să vadă foarte limpede că
libertatea este esenţială, dar nu libertatea de ceva
anume. Un prizonier vrea libertate, ceea ce înseamnă mai întâi
că este prins într-o închisoare şi apoi vrea să o
părăsească. Aceasta nu este decât o reacţie.
Această reacţie nu e libertate. Libertate
înseamnă sfârşitul, încetarea totală a tuturor iluziilor,
a tuturor credinţelor, a tuturor dorinţelor adunate în
dvs. O minte religioasă este o minte echilibrată, sănătoasă,
activă; ea înfruntă fapte, nu idei. Vorbitorul
poate continua să explice ce este o minte religioasă.
Dvs., poate veţi accepta, sau veţi respinge definiţiile;
simpla argumentare, analiză, simpla punere în discuţie
poate ajuta, dar acest lucru nu va duce în mod necesar la apariţia
unei minţi religioase. Pentru asta trebuie să ai o mare
umilinţă, un simţ al ne-cunoaşterii. De asemenea,
o minte religioasă acţionează, pentru că are
compasiune. Această acţiune se naşte din inteligenţă.
Inteligenţă, iubire, compasiune - toate merg împreună.
Aceasta este meditaţia. Puteţi sta în capul oaselor corect
şi cu picioarele încrucişate, puteţi respira cum
trebuie, puteţi practica diferite sisteme, dar aceasta nu este
meditaţie.
Vom cerceta, vom căuta să aflăm prin noi înşine
ce este meditaţia. Cuvântul „meditaţie"
nu înseamnă, dacă ne luăm după un dicţionar
bun, „a cântări", „a gândi", „a privi de aproape",
„a veni în contact cu ceva sublim născocit de gândire",
ci a te apropia şi a atinge, a pipăi
propria ta viaţă de fiecare zi. Acesta este înţelesul
dat în mod obişnuit în dicţionar cuvântului „meditaţie".
Meditaţia implică şi sensul de măsurare. Acesta
este înţelesul acestui cuvânt. Aşa că începem prin
a ne întreba: de ce măsurăm? Ce înţelegem prin măsurare?
De ce stăruie în mintea şi în inima noastră această
continuă măsurare? Măsurarea înseamnă comparaţie.
Mă măsor cu tine, vrând să fiu ca tine, ca „gurul"
tău, să fiu ca cel mai înalt model pe care îl ai tu, indiferent
care ar fi acela. De ce oare comparăm în viaţă? Noi
spunem că folosim comparaţia pentru a progresa. Tot timpul
comparăm. Tu eşti frumos, eu nu sunt. Vreau să fiu
la fel de puternic şi de frumos ca tine. Vrem să fim şi
noi la fel de iluminaţi ca voi. Această stare de competiţie
stăruie tot timpul între noi. Nu suntem niciodată liberi
de această mişcare, dar, dacă am fi, ce am fi? înţelegeţi
întrebare?
Este oare cu putinţă să fii liber de comparaţie,
să-i pui capăt? Ne-comparând, înlături o mare povară,
care nu are niciun fel de realitate. Şi atunci tu eşti
ceea ce eşti. De aici se poate începe; dacă însă
compari tot timpul, devenind altcineva, eşti fundamental nefericit,
neliniştit, înspăimântat. Vă rog, puneţi-vă
întrebarea dacă puteţi trăi fără comparaţie,
fără niciun fel de măsurare - ceea ce este foarte
greu, pentru că noi suntem antrenaţi, educaţi,
încredinţaţi că suntem asta, dar că vom deveni
cealaltă. Devenirea este o formă de măsurare.
A trăi fără nici măcar o singură mişcare
de măsurare, aceasta este o parte a meditaţiei.
Cei mai mulţi dintre cei care meditează urmează
diferite sisteme. Fiecare îşi are „gurul" său, şi
fiecare „guru" a stabilit un anumit sistem de meditaţie,
iar dvs. practicaţi, repetaţi anumite cuvinte iarăşi
şi iarăşi, şi numiţi asta meditaţie.
Ce se întâmplă cu creierul dvs., repetând mereu şi mereu
acelaşi lucru? Deveniţi din ce în ce mai nătângi,
mai greoi. Deveniţi nişte maşini şi credeţi
că asta e meditaţie. Şi veţi continua să
faceţi acest lucru, în ciuda celor l spuse de vorbitor, în
cercetarea a ceea ce înseamnă meditaţia, nu încape nici
un sistem şi nici un fel de efort. Efortul înseamnă conflict,
vrajbă. Puteţi fi liberi de sisteme, de practici, realizând
faptul că mintea dvs., simţurile dvs. devin greoaie, întunecate?
Puteţi fi liberi de sisteme? Poate mintea, creierul, să-şi
dea seama ce înseamnă să urmezi pe cineva, ce înseamnă
să asculţi ce îţi spune cineva, pentru simplul motiv
că-şi zice „guru"? Toate astea au distrus frumuseţea
minţii religioase.
Meditaţia nu este nimic din toate astea, inclusiv yoga.
Şi atunci ce este meditaţia? Dvs. vreţi experienţă.
Tânjiţi, sunteţi însetaţi de a avea o experienţă
stranie, o aşa-zisă experienţă spirituală.
Sunteţi sătui de experienţele acestei lumi, de durere,
nelinişte, suferinţă, şi aţi vrea ceva
mai mult, o experienţă măreaţă. Experienţa
nu are nici o legătură cu ' meditaţia. Pentru a experimenta,
trebuie să existe un experimentator, care nu este altceva
decât continuitatea amintirilor trecute, care, la rândul lor, nu
sunt altceva decât eul. Meditaţia este
înţelegerea întregii structuri a „eului", a sinelui, a
egoului, prilej de a vedea dacă este cu putinţă să
fii totalmente liber de eu, şi să nu cauţi vreun
supra-eu. Supra-eul este eu-l.
Aşadar, meditaţia nu este defel o activitate cultivată,
determinată. Trebuie să fie libertate, şi acolo unde
există libertate, este şi spaţiu. Avem noi oare spaţiu,
în afara celui din lumea fizică? Avem noi spaţiu trăind
aici, în Bombay? Nu prea. Trăim în câte un mic apartament,
sau în câte o cămăruţă şi încetul cu încetul
minţile noastre încep să se împace cu spaţiul mic.
Noi însă vorbim despre acel spaţiu vast, care nu este
îngrădit de ziduri. Ştiţi cum e când priveşti
marea după ce s-a ridicat ceaţa şi vezi zarea îndepărtată,
vastul ei cerc, şi cum e când îţi ridici privirea la stele
şi le vezi strălucind fără seamăn în spaţiul
nemărginit, ca apoi să vezi cât e de mic spaţiul
cuprins în mintea ta, cât e de îngust? Să vezi cuprinsul inimii
şi al minţii, cât este de controlat, de mărginit,
de fragmentat. Cu greu găseşti puţin
spaţiu în tine însuţi. Pentru a înţelege acel ceva
care este sacru, spaţiul vast şi nemărginit trebuie
să fie în tine, înlăuntrul tău, iar nu în afară.
Spaţiu nu înseamnă separaţie.
Spaţiu nu înseamnă despărţire. Când desparţi,
se creează un loc gol între tine şi soţia ta, între
tine ca indian şi altă ţară, dar această
distanţă nu înseamnă spaţiu. Spaţiu interior
poate exista doar acolo unde nu este niciun fel de conflict. Şi
numai acolo unde există acest vast spaţiu nemărginit
al minţii, numai acolo, în acel spaţiu, există energie,
dar nu energia şi agitaţia gândirii, pentru că acea
energie este născută din libertate.
Când există acel spaţiu,
acea tăcere şi acea nemăsurată energie, ia fiinţă
acel ceva care este dincolo de orice nume, de orice măsură
şi de orice timp; atunci ia fiinţă acel ceva care
este sacru. Dar pentru a-l găsi,
trebuie să ai mare iubire, mare compasiune, şi totul trebuie
să înceapă acasă. Trebuie să-ţi
iubeşti soţia, copiii, bărbatul. Iubirea nu poate
exista împreună cu ataşamentul. Dacă
există ataşament, atunci ai toate problemele vieţii.
Aşa că, domnilor şi doamnelor, este viaţa dvs.
Ori faceţi o profundă revoluţie psihologică
înlăuntrul dvs. înşivă, ori experţii în genetică
vă vor obliga ei să faceţi ceva. Şi în cazul
acesta, nu veţi mai fi decât nişte maşini. Viaţa
nu va mai avea decât puţin înţeles, însă există
o mare semnificaţie, un adânc înţeles, dacă realizaţi
ce este iubirea, compasiunea şi inteligenţa. Şi de
aici vine o mare tăcere şi spaţiul vast. Dar
nimic din toate astea nu poate fi, dacă există cea mai
vagă umbră de egoism. Aceasta este meditaţia, iar
nu repetarea unor cuvinte, nu structura voinţei, ci disciplina
ordinii care se iveşte atunci când conflictul dispare cu desăvârşire.
BOMBAY, 30 ianuarie 1983
(din volumul :
Krishnamurti - Mintea fãrã margini,
Editura Herald, detalii carte aici
trad. Georgeta Anghelutã)
|